Algemene voorwaarden


Artikel 1. Definities
1.1. Opdrachtnemer: de vennootschap binnen Connective Works die aan Opdrachtgever
diensten aanbiedt.
1.2. Opdrachtgever: elke natuurlijke- of rechtspersoon in wiens opdracht Opdrachtnemer
diensten verricht.
1.3. Dienstverlener: derden die door de Opdrachtnemer hoofdzakelijk zijn ingeschakeld voor
de primaire uitvoering van de overeengekomen overeenkomst.
1.4. Overeenkomst: de overeenkomst tussen Opdrachtnemer en de Opdrachtgever.


Artikel 2. Toepassingsgebied
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en/of overeenkomsten
op grond waarvan Opdrachtnemer diensten uitvoert en op alle orders die door
Opdrachtnemer worden aanvaard, met inbegrip van orders geplaatst via een webportal en
telefonisch geplaatste orders.
2.2. Afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn alleen geldig indien deze uitdrukkelijk
schriftelijk of via e-mail zijn overeengekomen.
2.3. Opdrachtnemer wijst de toepasselijkheid van door de Opdrachtgever gehanteerde
algemene (inkoop) voorwaarden uitdrukkelijk van de hand.
2.4. Indien een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of
vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden
volledig van toepassing.
2.5. Deze algemene voorwaarden vervangen alle eerdere mondelinge of schriftelijke offertes
en overeenkomsten tussen de partijen.


Artikel 3. Aanbod en offertes

3.1. Het aanbod en alle offertes van Opdrachtnemer zijn geheel vrijblijvend. Opdrachtnemer
behoudt zich het recht voor om (delen van) opdrachten te weigeren.
3.2. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het aanbod, dan is
Opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig
deze afwijkende aanvaarding tot stand.
3.3. Kennelijke fouten of vergissingen in offertes, overeenkomsten of e-mailberichten van
Opdrachtnemer binden Opdrachtnemer niet.
3.4. Offertes, prijzen en tarieven gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
3.5. Mondelinge afspraken verbinden Opdrachtnemer slechts nadat en voor zover deze
schriftelijk door Opdrachtnemer zijn bevestigd.


Artikel 4. Totstandkoming van de overeenkomst
4.1. De overeenkomst komt tot stand wanneer (i) Opdrachtgever een offerte of
overeenkomst heeft ondertekend en aan Opdrachtnemer heeft geretourneerd, (ii) een dienst
door Opdrachtnemer schriftelijk is aanvaard, of (iii) Opdrachtnemer overgaat tot uitvoering
van een dienst.
4.2. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te
wijzigen, kunnen de Opdrachtgever en Opdrachtnemer de overeenkomst aanpassen.

Artikel 5. Uitvoering van de overeenkomst
5.1. De verbintenis van Opdrachtnemer betreft een inspanningsverplichting en geen
resultaatsverplichting.
5.2. Opdrachtnemer bepaalt naar eigen inzicht de werkwijze, methode en apparatuur
waarmee de overeengekomen werkzaamheden worden uitgevoerd. Indien Opdrachtnemer
nadrukkelijke verzoeken of instructies van Opdrachtgever opvolgt, dan draagt
Opdrachtgever de verantwoordelijkheid daarvan. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer
voor alle gevolgen daarvan.
5.3. Opdrachtnemer is voor de uitvoering van de overeenkomst vrij om een medewerker
naar keuze toe te wijzen en van medewerker te wisselen. Opdrachtnemer is tevens bevoegd
bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik te maken van een Dienstverlener en andere
derden.
5.4. Indien Opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst samenwerkt met een door
Opdrachtgever aangewezen Dienstverlener of andere derden, dan kan Opdrachtnemer
nimmer verantwoordelijk worden gesteld voor het handelen en/of nalaten van deze partij.

Artikel 6. Verplichtingen van de Opdrachtgever
6.1. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat Opdrachtnemer tijdig de voor de uitvoering van
de werkzaamheden vereiste toegang tot programma’s, applicaties, informatiesystemen en
IT-infrastructuur heeft.
6.2. Opdrachtgever zal alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens
verstrekken aan Opdrachtnemer en alle vereiste medewerking verlenen. Opdrachtgever
draagt er tevens zorg voor dat alle gegevens, waarvan Opdrachtnemer aangeeft dat deze
noodzakelijk zijn of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze
noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan Opdrachtnemer worden
verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig
aan Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de
overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens
de gebruikelijke tarieven aan Opdrachtgever in rekening te brengen.
6.3. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid, actualisatie en betrouwbaarheid
van de aan Opdrachtnemer verstrekte gegevens, ook indien deze van derden afkomstig zijn.
Indien gegevens op enig moment niet (langer) juist, volledig, actueel en/of betrouwbaar zijn,
dan zal Opdrachtgever onverwijld alle handelingen verrichten om dit te herstellen en
Opdrachtnemer hierover zo spoedig mogelijk informeren.
6.4. Opdrachtgever is gehouden Opdrachtnemer onverwijld te informeren omtrent feiten en
omstandigheden die in verband met de uitvoering van de overeenkomst van belang kunnen
zijn.
6.5. De aan Opdrachtgever voorgestelde Dienstverlener en aan Dienstverlener gelieerde
vennootschappen kunnen niet zonder schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer
gedurende een periode van 60 maanden, gerekend vanaf datum van introductie van de
Dienstverlener, soortgelijke overeenkomsten aangaan bij de Opdrachtgever of een daaraan
gelieerde organisatie.
6.6. Het is de Opdrachtgever en aan Opdrachtgever gelieerde vennootschappen gedurende
de opdracht dan wel overeenkomst alsmede tot en met 60 maanden na afloop van de
opdracht dan wel overeenkomst niet toegestaan met de Dienstverlener en aan
Dienstverlener gelieerde vennootschappen van Opdrachtnemer rechtstreeks voor zich, door
middel van een overeenkomst van welke aard dan ook, aan te gaan.
6.7. Bij overtreding van het bepaalde in de artikelen 6.5 en 6.6 is de Opdrachtgever aan
Opdrachtnemer een direct opeisbare boete verschuldigd van € 125.000,– per overtreding,
onverminderd het recht van Opdrachtnemer van de Opdrachtgever volledige
schadevergoeding te vorderen.
6.8. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor het controleren van de nauwkeurigheid en
volledigheid van de werkzaamheden door Opdrachtnemer. Is Opdrachtgever van mening dat
de werkzaamheden niet correct zijn, dan dient Opdrachtgever Opdrachtnemer daarvan zo
spoedig mogelijk op de hoogte te stellen.
6.9. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, zoals
de door Opdrachtnemer ingeschakelde derden, die in verband met de uitvoering van de
overeenkomst schade lijden en welke aan Opdrachtgever toerekenbaar is.
6.10. Indien Opdrachtgever niet, niet tijdig of niet volledig aan zijn verplichtingen jegens
Opdrachtnemer heeft voldaan of onrechtmatig jegens Opdrachtnemer handelt, dan heeft
Opdrachtnemer het recht de kosten en/of schades die daaruit voortvloeien aan
Opdrachtgever in rekening te brengen.

Artikel 7. Tarieven en kosten
7.1. Bij de totstandkoming van de overeenkomst worden de door Opdrachtgever
verschuldigde tarieven bepaald; dit kan zijn op basis van een vooraf vastgestelde prijs en op
basis van nacalculatorische uurtarieven.
7.2. Opdrachtnemer is bevoegd om jaarlijks de tarieven aan te passen. Opdrachtnemer is
tevens gerechtigd om tussentijds de tarieven te wijzigen indien de waardering, kosten en/of
prijzen, waarop de tarieven gebaseerd zijn, daartoe aanleiding geven.
7.3. Naast de tarieven genoemd in artikel 7.1, is Opdrachtgever bijkomende kosten
verschuldigd. Dit zijn onder andere, maar niet beperkt tot, porto- en kopieerkosten, kosten
van derden die redelijkerwijs zijn ingeschakeld voor de uitvoering van de overeenkomst en
door Opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst gemaakte reiskosten.
7.4. Alle tarieven zijn exclusief omzetbelasting of andere heffingen van overheidswege,
tenzij anders is vermeld.
7.5. Wachttijden en oponthoud veroorzaakt door onvoorziene omstandigheden dan wel door
het niet voldoen van Opdrachtgever aan zijn verplichtingen, indien deze leiden tot
meerkosten, worden aan Opdrachtgever in rekening gebracht.

Artikel 8. Opleveringstermijn
8.1. Indien tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever een opleveringstermijn is
overeengekomen, dan streeft Opdrachtnemer ernaar deze te halen. Opleveringstermijnen
zijn evenwel niet bindend en nimmer fataal. Overschrijding van een opleveringstermijn kan
nimmer leiden tot enige aansprakelijkheid van Opdrachtnemer en hieruit voortvloeiende
vorderingen tot schadevergoeding door Opdrachtgever, of tot opschorting van enige
verplichting door Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer.

Artikel 9. Facturatie en betaling
9.1. Opdrachtgever dient de van Opdrachtnemer ontvangen facturen te betalen binnen 14
dagen na de factuurdatum.
9.2. Bezwaren tegen de hoogte van de facturen schorten de betalingsverplichting niet op.
9.3. Betaling dient zonder korting of verrekening te geschieden.
9.4. Opdrachtnemer is steeds gerechtigd om van Opdrachtgever te verlangen dat deze een
voorschot betaalt of op andere wijze zekerheid stelt.
9.5. Bij overschrijding van de overeengekomen betalingstermijn is Opdrachtgever zonder
ingebrekestelling in verzuim en de wettelijke handelsrente verhoogd met 3% per maand
(waarbij perioden korter dan een maand als volledige maand worden aangemerkt) aan
Opdrachtnemer verschuldigd. Daarnaast komen alle werkelijke kosten van invordering
(zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk) ten laste van Opdrachtgever.
9.6. Iedere betaling door Opdrachtgever strekt allereerst tot voldoening van verschuldigde
kosten en rente en vervolgens tot voldoening van de opeisbare facturen die het langst open
staan.
9.7. Opdrachtnemer is bevoegd afgifte van zaken op te schorten totdat alle openstaande
facturen door Opdrachtgever zijn voldaan.

Artikel 10. Beëindiging en annulering
10.1. Een overeenkomst voor bepaalde tijd is tussentijds niet opzegbaar. Indien
Opdrachtgever de overeenkomst toch tussendoor beëindigt, is hij verplicht de vergoeding op
basis van de volledige looptijd van de overeenkomst, alsmede reeds gemaakte kosten in
verband daarmee, te betalen.
10.2. Een overeenkomst voor onbepaalde tijd kan schriftelijk of per e-mail worden opgezegd
met een opzegtermijn van minimaal drie maanden.
10.3. Opdrachtnemer heeft het recht om zonder enige ingebrekestelling, rechterlijke
tussenkomst of schadevergoedingsverplichting, hetzij de uitvoering van de overeenkomst tot
nader order op te schorten, hetzij de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, in
geval:
a. Opdrachtgever niet behoorlijk of niet tijdig enige verplichting uit de overeenkomst nakomt;
b. er gerede twijfel bestaat of Opdrachtgever in staat is om aan zijn verplichtingen uit de
overeenkomst te voldoen;
c. faillissement, surseance van betaling, schuldsanering, stillegging, liquidatie of gehele of
gedeeltelijke overdracht van (het bedrijf van) Opdrachtgever.
10.4. Voorts is Opdrachtnemer bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich
omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst
onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden
gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn
dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden
verwacht.
10.5. Indien de overeenkomst wordt ontbonden, zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op
Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Opdrachtnemer de nakoming van diens
verplichtingen opschort, behoudt zij haar aanspraken uit de wet en de overeenkomst.
10.6. Opdrachtnemer behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen

Artikel 11. Meerwerk
11.1. Indien door additionele wensen van Opdrachtgever, zowel mondeling als schriftelijk, de
werkzaamheden van Opdrachtnemer worden verzwaard, c.q. uitgebreid, is er sprake van
meerwerk. Opdrachtgever is de kosten van het meerwerk aan Opdrachtnemer verschuldigd.
Opdrachtnemer zal deze kosten overeenkomstig de daarvoor geldende tarieven aan
Opdrachtgever in rekening brengen.
11.2. Opdrachtnemer kan niet verplicht worden gehoor te geven aan een verzoek van
Opdrachtgever tot het uitvoeren van meerwerk.
11.3. Opdrachtgever aanvaardt dat een uitbreiding of wijziging van de overeenkomst kan
leiden tot een verlenging van de opleveringstermijn.

Artikel 12. Klachten
12.1. Klachten over de werkzaamheden dient Opdrachtgever, op straffe van verval van
rechten, binnen 14 werkdagen (behalve voor zover wettelijk een andere termijn is
voorgeschreven) nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd waarop de klacht betrekking
heeft, schriftelijk of via e-mail aan Opdrachtnemer te melden. Daarbij geldt dat indien door
Opdrachtnemer een advies wordt verstrekt, Opdrachtgever gehouden is om zich van de
inhoud van het advies goed te vergewissen.
12.2. Indien Opdrachtnemer de klacht gegrond acht, zal Opdrachtnemer voor zover mogelijk
en binnen de grenzen van redelijkheid en billijkheid de onregelmatigheden herstellen.
12.3. Een klacht schort de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.

Artikel 13. Aansprakelijkheid en verjaring
13.1. Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor tekortkomingen in de uitvoering van de
overeenkomst indien Opdrachtnemer, ondanks een schriftelijke ingebrekestelling (met
inbegrip van een redelijke termijn voor nakoming), niet of niet tijdig handelt zoals dat van een
redelijk vakbekwame opdrachtnemer mocht worden verwacht. Voor de Dienstverlener en
andere derden die door Opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst zijn
ingeschakeld is Opdrachtnemer op gelijke wijze aansprakelijk.
13.2. Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, dan is die aansprakelijkheid beperkt
tot het bedrag van de door de verzekeraar van Opdrachtnemer gedane uitkering. Indien de
verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat, dan is de aansprakelijkheid van
Opdrachtnemer beperkt tot het bedrag dat door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever in de
laatste drie maanden in rekening is gebracht voor de werkzaamheden waarop de
aansprakelijkheid betrekking heeft, met een maximum van €10.000.
13.3. Indirecte schade (zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste omzet, gemiste
besparingen, reputatieschade, vertragingsschade, opgelegde boetes en schade door
bedrijfsstagnatie) is van vergoeding uitgesloten.
13.4. Vorderingsrechten en andere bevoegdheden van Opdrachtgever uit welken hoofde ook
jegens Opdrachtnemer vervallen in ieder geval 1 jaar na de dag waarop Opdrachtgever
bekend werd of redelijkerwijs bekend had kunnen zijn met het bestaan daarvan.

Artikel 14. Overmacht
14.1. Onder overmacht wordt verstaan: omstandigheden die de uitvoering of nakoming van
de overeenkomst vertragen en/of verhinderen en die niet aan Opdrachtnemer zijn toe te
rekenen. Hieronder wordt mede begrepen: brand, diefstal, molest, oproer, werkstaking,
bedrijfsbezetting, bedrijfsstoring, oorlog, noodweer, situaties van feitelijke onbereikbaarheid
van het werk, vertraging of staking van de toelevering van benodigde gegevens of
inlichtingen door of namens Opdrachtgever en/of derden die voor de uitvoering van de
overeenkomst zijn ingeschakeld en wijziging in regelgeving.
14.2. Indien Opdrachtnemer door overmacht verhinderd is op normale wijze diens
verplichtingen na te komen, dan heeft Opdrachtnemer het recht, om zonder rechterlijke
tussenkomst, hetzij de uitvoering van de overeenkomst drie maanden op te schorten, hetzij
de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder tot schadevergoeding
gehouden te zijn. Gedurende de opschorting is Opdrachtnemer bevoegd alsmede na het
verstrijken van de drie maanden verplicht voor uitvoering dan wel gehele of gedeeltelijke
ontbinding van de overeenkomst te kiezen.
14.3. Alle werkzaamheden die Opdrachtnemer tot aan de overmachtssituatie heeft
uitgevoerd, zullen aan Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
14.4. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de
omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat Opdrachtnemer diens
verbintenis had moeten nakomen.

Artikel 15. Geheimhouding
15.1. Beide partijen verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijk informatie
afkomstig van de andere partij. Opdrachtgever verplicht zich verder om uitgebrachte
analyses, adviezen en/of overige vertrouwelijke informatie (bijvoorbeeld over de werkwijze of
apparatuur van Opdrachtnemer) niet ter kennis van derden te brengen.
15.2. Indien een partij – op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak –
gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen
derden te verstrekken en zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de
bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is die partij niet
gehouden tot geheimhouding of schadevergoeding.

Artikel 16. Persoonsgegevens
16.1. Opdrachtnemer heeft het recht om persoonlijke of commerciële gegevens van
Opdrachtgever op te slaan en te verwerken, ongeacht of deze gegevens rechtstreeks van
Opdrachtgever of van een derde afkomstig zijn.
16.2. Opdrachtnemer zal redelijke inspanningen leveren om deze gegevens vertrouwelijk te
houden en alleen te gebruiken voor de doeleinden waarvoor Opdrachtgever deze heeft
verstrekt.
16.3. Voor zover Opdrachtgever kan worden aangewezen als verantwoordelijke in de zin
van de algemene verordening gegevensbescherming, zal Opdrachtnemer deze
persoonsgegevens slechts verwerken voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van
de overeenkomst of ter voldoening aan een wettelijke verplichting.
16.4. Opdrachtnemer zal passende veiligheidsmaatregelen nemen om persoonsgegevens te
beschermen tegen ongeoorloofde toegang.

Artikel 17. Overdracht
17.1. Opdrachtgever zal geen rechten voortvloeiende uit de overeenkomst overdragen aan
derden zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer.

Artikel 18. Wijziging algemene voorwaarden
18.1. Opdrachtnemer mag deze algemene voorwaarden wijzigen, waarbij wijzigingen van
ondergeschikt belang altijd door Opdrachtnemer mogen worden doorgevoerd.
18.2. Ingrijpende wijzigingen zal Opdrachtnemer altijd, waar mogelijk, vooraf met de
Opdrachtgever bespreken.

Artikel 19. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
19.1. Op elke overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is Nederlands recht
van toepassing.
19.2. Alle geschillen tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer die naar aanleiding van of in
verband met de overeenkomst mochten ontstaan, zullen met uitsluiting van ieder ander
worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waar Opdrachtnemer
gevestigd is.